Dit is m'n leerling. Hij heeft een tijdje thuisgezeten, nadat hij was vastgelopen in het schoolsysteem. Hij heeft voor veel dingen een eigen manier, die regelmatig afwijkt van dat wat gangbaar of acceptabel wordt gevonden, of wat binnen de norm past.
Wanneer ik Nederlands praat, spreekt hij Engels. En wanneer wij naar buiten gaan, blijft hij binnen. Als de klas in een boekje werkt, gaat hij digitaal en wanneer we een filmpje kijken, vlucht hij het liefst de klas uit. Hij begint zomaar een gesprek tijdens een ander gesprek.
Hij doet de dingen op zijn manier. Daar krijgt hij nu de ruimte voor.
Hij is goudeerlijk, vergevingsgezind en gezellig. Heeft oog voor z'n klasgenoten en doet z'n best om aan te sluiten. Hij werkt hard om toegang tot z'n gevoel te krijgen, is creatief en technisch. En hij is hoogbegaafd.
Zijn zeldzame uitingen van agressie zijn signalen van frustratie. En als de frustratie weg is, verdwijnt ook de agressie. Sinds hij bij ons is, gaat hij met plezier naar school en volgens zijn ouders maakt hij nu sprongen.
Hij is geen leerling met ernstige gedragsproblemen. Hij is een leerling die ernstige problemen heeft ervaren rond zijn gedrag.
Daar heeft onze maatschappij nog wat werk in te doen.
Picture: m'n leerling in live action. In zijn eigen tijd, voor schooltijd. Omdat je in plaats van óp, ook Ãn een kruk kunt zitten.
Met toestemming geplaatst
Comments